Tuut.

Je kent het wel: je gaat naar een concert/feestje, je komt uitgeput thuis en toch kan je niet slapen. Je hebt zo’n irritant tutend geluid in je oren of misschien een suizend geluid.

Ik ken dat in ieder geval wel, ik heb er elke keer last van.
Tot voordien viel ik uiteindelijk in slaap en was de dag achteraf de tuut/suis gedaan. No problemo.

Een maand geleden, 20 december 2008, ging ik met een hoopje vrienden naar Petrol, stevig feestje bouwen. Na afloop lag ik in bed weer te vloeken over het getuut in m’n oren maar ik dacht “morgen is dat over”.
Dat was een maand geleden, langer zelfs want het is al de 22e januari, en ik heb nog steeds een soort suis in m’n oren. Het klinkt een beetje zoals de televisie als je die op een kanaal zet dat alleen maar sneeuw uitzend, maar stiller.

Overdag merk ik er weinig van maar wanneer ik ’s avonds m’n bed ik kruip, begin ik er op te letten dat dat geluid er dus nog steeds is. Vorige week na het optreden van De Jeugd van Tegenwoordig en onze afterparty in Café D’Anvers, was het zelfs zo erg dat ik wakker schoot van een soort plof in m’n linkeroor. Na die plof klonk de tuut veel lager dan voor de plof. Heel vreemd.

Mensen in m’n omgeving zeggen dat ik naar de dokter moet maar ik ben bang dat ik dan oorstopjes zal moeten dragen als ik naar een feestje ga en m’n iPod moet verkopen.😦

Explore posts in the same categories: Uncategorized

7 reacties op “Tuut.”

  1. boskabout Says:

    Er zijn velen die oorstopjes dragen. Beter zo dan getuut! En je hoort eigenlijk evenveel, zelfs beter!

    Je iPod moet je niet verkopen, gewoon een tijdje niet meer gebruiken, of je op z’n minst bewust zijn van hoe hard het volume staat.

    Dit zijn tips, ik heb ook een paar maanden last gehad van een koptelefoon die aangesloten was op een crappy mengpaneel waarvan je het hoofdtelefoon-volume niet kon aanpassen.

    (ga alleszins naar 2 aparte dokters, dan heb je tenminste twee meningen die iets waard zijn!)

  2. speedboy Says:

    Op de meeste feestjes tegenwoordig lijkt het geluid afgesteld te zijn door mensen die onbekwaan zijn. Ik draag al jaren op maat gemaakte oorstopjes als ik uitga (en/of dj). Dankzij die dingen heb ik nog nooit last gehad van mijn oren na een feest! Je ziet tegenwoordig meer en meer mensen ermee. En als uw haar wat langer is vallen ze zelfs niet eens op! Zelfs mijn vriendin heeft er laten maken nadat ze nog dagen na TomorrowLand met pijn in haar oren heeft rondgelopen. Ik zou u echt aanraden om zo snel mogelijk naar een dokter te gaan zjoske!😮

  3. julievr Says:

    Zou toch naar de dokter gaan…beter leuke oordopjes en je I-pod minder luid dan permanente schade aan je oor he…

  4. hophop Says:

    gebruik de ingebouwde geluidsbegrenzer van de ipod. vind je onder settings. stel een nieuwe bovenlimiet in, maar doe dit thuis, op een stille plaats, dan hoor je tenminste hoe luid het maximum is.

    als je dan buiten naar je ipod luistert, kan je hem niet harder zetten dan het maximum dat je binnen hebt gekozen, wat luid genoeg is.

    gehoorschade is onomkeerbaar. die pieptoon of ruis in je oren zijn gehoorzenuwen die beschadigd zijn en nu willekeurige/foute signalen naar je hersenen zenden. voor elke gehoorzenuw die beschadigd is, ben je er één kwijt. die groeien niet bij.

    als ’t echt fout loopt, blijf je met zo’n pieptoon voor de rest van je leven. tinnutus heet dat, zoek maar op.

    het ga je goed!
    ciao

  5. Buttonpresser Says:

    Als geluidstech. kan ik het mij niet permiteren mijn oren te verknoeien. Ik heb bovendien al continue een fluittoon in mijn oren, door een arbeidsongeval zeg maar. Ik draag al jaren oordoppen als ik wegga en nu wil ik ook echt niet meer zonder. Je verstaat de mensen ook veel beter als ze met al dat lawaai iets tegen je zeggen. Voor 150 Euro ben je gesteld voor 4 à 5 jaar, daarna moet je nemen laten maken omdat je gehoorgang altijd blijft veranderen van vorm en je oren blijven groeien.

  6. jopjopjop Says:

    Ik heb ook dat getuut in me oren.
    Khb een nieuw trommelvlies, en bij die operatie,
    moeten ze iets geraakt hebbn waardoor ik constant die hoge toon hoor, een getuut, zoals je een tv kanaal met zo’n witte sneeuw hebt. Kheb het al 2jaar, maar ik kan er niet meer tegen. De dokter zei dat het kon goedkomen,maar zal dat ooit goedkomen?

  7. Domino Says:

    Ik heb sinds een paar maand ook last van getuut in mijn oren. Volgens de neus-keel-oor arts niets aan te doen, permanente gehoorschade. Hatelijk, telkens het stil is, hoor je het. Gaat het na een tijdje weg bij jullie?


Geef een reactie

