Matizze.

Mama en ik zijn vandaag gaan eten in Matizze, beter bekend als de Antwerpenaren uit het programma Mijn Restaurant. Kwestie van mijn afstuderen in stijl te vieren.

Buiten Lins haar verspreking olijfole (op z’n Antwerps, dus) en onze buren die dachten dat ze Lins persoonlijk kenden omdat ze Mijn Resto gevolgd hadden op TV, was alles perfect in orde.

Als apperitief namen we een glaasje cava met lycheesap en saké erin. Lekker fris.
Mama nam bij het eten een fles Chileense wijn maar aangezien ik niets van wijn ken, kan ik hier niet meer over zeggen. We dronken ook een fles bruiswater, Bru.

We kregen een apperitiefhapje dat heel lekker smaakte maar omdat Lins iets te snel sprak ben ik al vergeten wat het precies was.

We kregen ook een paar stukjes brood met een bakje olijvetappenade en een bakje olijfolie (die blijkbaar van een speciaal, duur merk was – en dat smaakte ik ook, lekker). Als het zakje waar het brood inzat leeg was, bracht Lins ons meteen een tweede.

Ik nam als voorgerecht de gebakken sint jacobsvruchten met zoet-zure venkel, reductie van duvel en een vinaigrette van venkel, appel en walnoot (€17). Hmmm, lekker, echt superlekker. Perfect gebakken sint jacobsvruchten waar de smaak van de venkel perfect bijpastte.

Mama nam de carpaccio van kortgebakken rundvlees op Thaise wijze, met een espuma van koriander, chili-citroengrasgelei en gembervinaigrette (€19). Zij vond het lekker maar pikant. Ik ben niet zo’n fan van carpaccio of koriander of citroengras of gember en al zeker niet van pikant. De presentatie was wel heel mooi.

Als hoofdgerecht koos ik voor de met feta gegratineerde dolmades van taboulé met gekruide amandelen, een crème van gegrilde paprika en munt-komkommer raita, een vegetarisch gerecht (€17). Ik ben geen vegetariër maar vond geen vlees- of visgerecht dat me aanstond. Onder de dolmades lag een hoopje courgette-sliertjes die in diezelfde speciale olijfolie gebakken waren en daardoor echt supersuperlekker smaakten. De wijngaardbladeren van de dolmades waren een beetje taai maar het geheel was heel lekker. Zeker de crème van gegrilde paprika.

Mama nam de gebakken lamsfilet met dolmades van taboulé, crème van gegrilde paprika, munt-komkommer raita en jus met kaneel (€25). Ze kreeg een drietal grote stukken vlees, wat voor mijn konijnachtige mama iets te veel was. Gelukkig was het vlees perfect gebakken en superlekker. Ik eet normaal geen lamsvlees maar na een hapje te proeven wisselde ik met plezier één van mijn dolmades voor een stukje van mama’s vlees.

Ik had al bij het begin de chocoladecake met espuma van bruin bier, chocolade ganache, perzikijs en hazelnootcrumble (€8) op de kaart zien staan en hoewel ik al wel goed vol zat, kon ik er niet aan weerstaan. Ik heb hiervoor geen woorden, het was de zaligste chocoladecake die ik ooit at. Het perzikkenijs lag op de crumble en die twee texturen gaan perfect samen. Za-lig!

Mama nam een Irish Coffee maar proefde geen whiskey.

Aan het begin was de bediening van Lins vrij kil, ze keek ons niet in de ogen wanneer ze vertelde wat het apperitiefhapje precies was. Mama en ik dachten dat dat kwam omdat ze veel vragen/opmerkingen krijgt over het programma en dat zo beu is als iets. Naarmate de avond vorderde ontdooide ze tot een vriendelijke, vrolijke dame (met erg mooie ogen, die ik toen wel te zien kreeg).
Het andere meisje was de hele avond door heel vriendelijk en Dave is duidelijk verbannen naar de boekhouding want die kregen we amper te zien. Wanneer mama en ik vertrokken, stond hij wel in de zaal en ik gaf hem het bakje met mama’s centjes in. Mama kon het niet laten nog eens (ze had het aan de telefoon ook al gezegd) te vertellen dat ik afgestudeerd was en Dave feliciteerde me.

Conclusie: door de redelijk hoge prijzen is Matizze geen restaurant waar je gaat eten als je gewoon geen zin hebt om te koken maar voor een speciale gelegenheid is het wel een echte aanrader.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

One Comment op “Matizze.”

  1. kephaniestatic Says:

    Volgende week een culinair verslag in De Standaard? :p


Geef een reactie

