Chinezen.

Op aanvraag van Tante Annie: een post over de Chinezen in het restaurant. Ik moet hier wel een beetje op mijn woorden passen want die Chinezen zijn ook mijn bazen. But hey, here we go…

Eerst wat achtergrond informatie. Het restaurant waar ik werk is een “family bussiness”. Mama en papa staan in de keuken en zijn de eigenaars, zoon is maitre, dochter werkt mee in de zaal. Vrouw van zoon werkt tijdelijk niet maar staat normaal naast manlief mee in de zaal om alles een beetje goed te laten verlopen, vriend van dochter staat ook mee in de zaal. Naast de hele familie zijn er nog een aantal “gewone” personeelsleden, waaronder ik. Ik werk in het restaurant sinds ik net 16 was, dus al een kleine 6 jaar. Toen was ik de jongste van de bende en ook degene die er het minst lang werkte, nu ben ik “nen echten ancien” want ik werk er al het langst van iedereen. Uitgezonderd zoon en zijn vrouw.
Het is geen 5 sterrenresto, maar succes heeft het wel want het kan er soms enorm druk zijn. Dat kan natuurlijk voor de nodige frustraties zorgen, zowel bij de klanten als bij ons, het personeel.

Maar goed, Tante Annie vroeg naar de Chinezen in het restaurant en niet naar het restaurant zelf. What’s there to say? Het zijn echte Chinezen, nuja, Hong Kongers. Zoon en dochter zijn in België geboren maar spreken alletwee zowel Kantonees als Antwerps. Hier en daar zit er serieus wat bijgeloof in hun bloed (wat voor mij bijgeloof is, is voor hen doodnormaal and I respect that). Zo mag je de dag voor Chinees nieuwjaar niets met water doen, niet afwassen, niet poetsen, ik geloofs zelfs dat je je met een minimale hoeveelheid water moet wassen, maar dat weet ik niet zeker. De gedachte die achter dit gebruik zit, is dat je door het wegspoelen van dat water, al je voorspoed voor het komende jaar mee wegspoelt.
Elk jaar rond de tijd van Chinees nieuwjaar komen alle mensen die in het resto werken bij mekaar om te vieren. We krijgen dan allemaal (!!) superveel eten aangeboden. Nee, geen nasigoreng met kip of chopsoy met garnalen maar wel sint-jacobsvruchten, kreeft en allerlei échte Chinese gerechten. Zomaar, op kosten van “den baas”. En alsof dat nog niet genoeg is, mag iedereen ook een enveloppe kiezen. In deze enveloppe zit een bedrag tussen de €50 en de €250 – je ziet natuurlijk niet hoeveel er in zit. Ik trok 3x op rij de enveloppe met de grote bonus, €250. De laatste keer overtuigde de baas ervan dat ik “lucky girl” was, met als gevolg dat ik een aantal EuroMillions-ticketen moest invullen voor hen. Ik was toch niet zo lucky want er werd niets mee gewonnen.

Afgelopen zomer mocht ik mee naar Hong Kong, officieel de Hong Kong Special Administrative Region. Het komt er op neer – en ik bid dat ik het nu juist zeg – dat HK wél bij China hoort, geografisch gezien, maar een eigen taal, munteenheid en overheid heeft. Zoon en vriendin werden deze zomer dus zoon en vrouw en ik mocht mee, samen met nog een aantal collega’s.
Op reis gaan met je bazen, geen idee of dat zo voor de hand liggend is maar ik dacht “hey HK zien met échte HK’ers erbij, da gebeurt ni rap” dus ik spaarde gedurende ong. twee jaar zo’n €2.000 bij mekaar en ging mee.
Naast HK, dat de perfecte mix is tussen Oost en West, zag ik ook het echte China. Het China zonder airco, het China zonder wegmarkeringen, het warme nee broeierige China. Enerzijds geweldig, totaal anders als België of eender welk land waar ik al geweest was. Anderzijds was ik blij dat ik na onze twee trips naar China telkens weer terug kon naar HK. Yeah, I’m a citygirl.
Om in HK te overleven, moet je een aantal zaken weten:

  1. Gooi NOOIT iets van afval op de grond, ook geen sigarettenpeuken.
  2. Op de roltrap stilstaan mag, maar dan wel aan de rechterkant.
  3. Aan de linkerkant loop je door.
  4. Metro is in HK de MTR.
  5. Eerst de mensen laten uitstappen terwijl je aan de weerzijden van de deuren wacht. In een rij. (Please let passengers exit first.)
  6. Niet eten of drinken op de metro. NOOIT.
  7. Niet treuzelen. Nergens.
  8. Om met de MTR te reizen – snelste en goedkoopste optie – koop je best een Octupuscard.
  9. Please mind the gap, between the train and the platform. (Dit hoor je steeds in drie talen maar de andere twee kan ik spijtig genoeg niet.)

We zagen, natuurlijk, ook een aantal tempels, zowel in HK als in China zelf. En dan pas zie je de echte Chinezen in je bazen naar boven komen. Sjah, je merkt dat niet zo op, dat Boedhisme, als je aan het werk bent. Super interessant geloof, mooie verhalen en theorieën, nog mooiere tempels. Uit respect nam ik van de binnenkant van de tempels die ik bezocht geen foto’s, ik hoop maar dat de foto’s in m’n hoofd lang genoeg blijven hangen.
Het meest indrukwekkende was de tempel die we bezochten in HK. Nuja, iets buiten HK. Er was net een begravenis aan de gang met het nodige euh ja, gezing (?) erbij. Ik ben totaal niet spiritueel aangelegt, maar de kalmte, rust en puurheid waarmee die monikken daar leven pakte me toch even. Serieus, ik kreeg er tranen van in m’n ogen. Op hetzelfde euh domein waar die tempel stond, stond ook een GIGANTISCHE Boedha. Ik ga geen beschrijving neerzetten, kijk hieronder maar naar de foto’s.

Maar goed, al dit gaat nog steeds niet over de Chinezen in het resto en nu mis ik HK. Ik kan eigenlijk niet zoveel zeggen over hen. Ze zijn niet zo groot, hebben zwart haar en spleetogen. Zoals alle Chinezen… Mama en papa zijn onlangs oma en opa geworden, wat zoon en vrouw dus papa en mama maakt en dochter en vriend, tante en oom.

Voor mee info over het resto of met specifieke vragen over mijn bazen, Tante Annie, mag je me gerust mailen op zjoske.lotry@plantijn.be😉

Geniet nog van een aantal foto’s uit HK:

Hong Kong. Central. Big Buddha1. Big Buddha2. Temple. Vliegtuig.

China:

China. Panorama.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

2 reacties op “Chinezen.”

  1. wai lam Says:

    oh, ik mis hong kong..
    ik vind het een super leuke omschrijving! :p
    gezing? -> gezang :p


Geef een reactie

