Opzoekwerk.

“Zjoske Lotry, da’s ne rare naam” – “Komde gij van ’t Oostblok ofzo?” – “Hoe moet ‘k da schrijve?”

Naar aanleiding van de vele vragen die ik in mijn leven al gehad heb over mijn naam, pen ik hier een aantal feiten neer.

  • Mijn naam is gekozen door mijn mama. Ze hoorde Zjoske, gezongen door Raymond van ’t Groenewoud en besloot “als ik ooit een dochter heb, zal ze Zjoske heten”
  • Ik ben wel degelijk een meisje – vrouw? – en ik ben me er ook van bewust dat Jos een jongensnaam is. Dat is JOS en ik ben ZJOSKE.
  • Ik heb geen Poolse roots, al mijn wortels liggen in België.
  • Lotry is wel een Pools woord. Het betekent “rascals” als ik het goed begrepen heb.
    Door mezelf te Google-en, kwam ik op Perli i Lotry, een Poolse folkgroep. Perli i Lotry wil Pearls and Rascals zeggen.
  • De zloty is de Poolse munteenheid en lijkt wel een afkorting van Z. Lotry, als te snel leest ofzo dan…
    Zloty betekent “gouden”.
  • Last but not least: mijn naam wordt Joske uitgesproken maar Zjoske geschreven, met de Z van Zorro!
Explore posts in the same categories: Uncategorized

Geef een reactie

